Poziom nauczania, czy jest on niski?

Często ludzie opowiadając o szkole swojego dziecka, stwierdzają, że dany przedmiot jest uczony na niskim poziomie. Nie zamierzam tu bronić naszego systemu edukacji, gdyż doskonale wiem, że nie jest on doskonały, ale chcę opisać, jak to wygląda to z punktu widzenia nauczyciela uczącego języka angielskiego klasy młodsze. Pierwszym i w sumie największym problemem jest liczebność klas i brak podziału na grupy, jak to jest w klasach starszych. Przy licznej grupie ciężko jest narzucić wysoki poziom. Należy wziąć pod uwagę, że do szkoły przychodzą dzieci z różnymi doświadczeniami. Są takie, które angielskiego uczą się od kilku lat (w przedszkolu i na kursach, bądź też na lekcjach odbywających się w domu) i takie, które angielskiego uczą się od niedawna. Dlatego też poziom i wymagania trzeba dopasować  do ogółu, tak by każdy mógł się czegoś nauczyć i odnieść sukces.

Oczywiście planując lekcję staram się, by zawierała łatwiejsze i trudniejsze zadania. W trakcie pracy z dziećmi stopniowo poznaję je i wiem, jak trudne można zadać jej/jemu pytanie. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że zbyt duża indywidualizacja pracy nie jest możliwa. Trzeba pamiętać, że są to małe dzieci. Jeśli dam komuś inne zadanie, wcześniej będę musiała je wytłumaczyć, koncentrując się na jednej osobie a nie całej grupie. Dodatkowo, dość trudno jest dać dziecku ambitne zadanie, jeśli nie potrafi ono jeszcze pisać. Nieraz przygotowuję dodatkowe zadanie, dla osób które skończą pracę wcześniej , ale tutaj pojawia się inny problem – dzieci nie rozumieją, że jest to dodatkowe zadnie i wszystkie chcą je zrobić. Kończy się to w następujący sposób: cała klasa robi dodatkowe zadanie i znów są osoby, które je zrobią przed innymi…

Należy również pamiętać, ze jest to państwowa szkoła i z założenia każdy ma mieć takie same szanse na edukację. Koncentrując się jedynie na mocniejszych czy też słabszych dzieciach odchodzimy od tego. W związku z powyższym poziom ten musi być uśredniony. Ponad to uczeń powinien jak najwięcej wynieść z lekcji, tak by miał szansę na samodzielne odrobienie pracy domowej. Pomimo że wydaje nam się, że w naszych czasach wszyscy umieją angielski na podstawowym poziomie, okazuje się to nieprawdą. Z mojego doświadczenia wynika, że są rodzice, którzy nie potrafią pomóc dziecku nawet na poziomie pierwszych klas szkoły podstawowej. W czasie mojej pracy spotkałam się ze skrajnymi opiniami – poziom jest za niski lub zbyt wysoki. Jednak zawsze mają na niego wpływ powyższe czynniki, z których warto sobie zdawać sprawę.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s