Konferencja: raport ELLiE

W dniu 26.11. uczestniczyłam w konferencji pt. „Sześciolatek w naszej szkole. Przykłady dobrych praktyk”, która odbyła się w Szkole Podstawowej nr 323 (ul. Warchałowskiego 4). Ogólnie konferencję oceniam  dobrze. Najbardziej podobała mi się prelekcja Pani Magdaleny Szpotowicz, autorki podręcznika New Sparks, z którego korzystają klasy 3 w naszej szkole. Pani Szpotowicz jest m.in. krajowym kierownikiem międzynarodowego badania Early Language Learning in Europe. O tym właśnie badaniu opowiadała w czasie swojej prezentacji.  W tym poście chciałam w skrócie przedstawić, to czego się dowiedziałam.

Celem badania było sprawdzenie, jakie realne  osiągnięcia uczniów można zaobserwować w szkołach publicznych, gdzie kontakt z językiem obcym jest bardzo ograniczony.  Jak już wspomniałam, było to międzynarodowe badanie, w którym wzięły udział następujące kraje: Chorwacja, Anglia, Szwecja, Holandia, Hiszpania, Włochy oraz Polska. Badanie to trwało 4 lata i objęło w sumie 1200 dzieci z 48 szkół.

Większość krajów członkowskich obniżyła już wiek rozpoczęcia nauki języka obcego. Tylko 4 kraje utrzymały wiek 10-11 lat, w naszym regionie są to np. Węgry. W Polsce 93% dzieci w klasach 1-3 uczy się języka angielskiego (dane z zeszłego roku). Osiągnięcia na koniec szkoły podstawowej określa się na poziomie zbliżonym do  A1.

W różnych krajach są różne wymagania jeśli chodzi o wykształcenie i znajomość języka przez nauczycieli. Np. we Włoszech nauczyciele zaczynający przygotowanie do nauczania mogą nie znać języka a na zakończenie kursu powinni być na poziomie B1. Można powiedzieć, że często angielskiego naucza się po włosku poprzez opowiadanie o języku. Ciekawe jest właśnie w jakim stopniu nauczyciele mówią w nauczanym języku w trakcie zajęć. W Polsce są duże różnice, są tacy nauczyciele którzy mówią głównie po polsku (nie zwracają też uwagi na wymowę uczniów, czy też popełniane błędy) oraz tacy, którzy mówią w 80%  w języku obcym. Autorka podkreśliła, że oczywiście dobrze jest, gdy nauczyciel jak najwięcej mówi w języku obcym i stopniowo utrudnia sposób mówienia. Jednak, gdy objaśnia np. struktury najlepiej jest gdy używa języka ojczystego.

Interesująca była też część zajmująca się badaniem słownictwa. Dzieci miały przypomnieć sobie jak najwięcej znanych słów w danym języku obcym. W naszym kraju podawano najwięcej rzeczowników, mniej było zwrotów. Co zaskakujące największy zasób słownictwa miały dzieci w Chorwacji. Pani Szpotowicz zwróciła uwagę, że może się to wiązać z ekspozycją na dany język poza szkołą. W Chorwacji telewizja jest niedubbingowana, programy komputerowe są również w języku angielskim. Ponad to w ostatnich latach rozwija się tam prężnie turystyka. Ważnym elementem jest także podkreślanie przez dorosłych, jak ważna jest znajomość języka. Poprzez swoje działania dorośli motywują dzieci do nauki.

Dodatkowo jeśli chodzi o motywację to porównano chęć do nauki starszych i młodszych uczniów. Na początku projektu, czyli gdy dzieci były młodsze deklarowały, że 71% lubi uczyć się języka, natomiast 3% nie lubi. Pod koniec (po upływie 4 lat) do 11% wzrasta nielubienie. Wynika z niego, że poziom motywacji spada im bliżej  wieku nastoletniego. W związku z tym ważne jest by zmieniać metody nauczania i dostosować je do wieku dziecka.

Cały raport zostanie opublikowany w styczniu, wtedy też podam do niego linka, gdyż wydaje mi się on bardzo interesujący zarówno dla nauczycieli jak i rodziców.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s