Flashcards

Flashcards to kolorowe karty z rysunkami przedstawiającymi angielskie słowa. Pomagają zapamiętywać słownictwo, przemawiają do większości dzieci a w szczególności do wzrokowców. Dla wielu młodych uczniów karty są atrakcyjne, chętnie je przekładają, podają, uczestniczą w zabawach na nich opartych.  Dodatkowo dają one możliwość udziału w lekcji dzieciom, które nie lubią mówić. Używa się ich do wprowadzania i powtarzania słownictwa. Mogą one również służyć do ćwiczeń związanych z pisaniem.

Można je wykorzystywać na wiele sposobów:

  • jeśli dziecko nie zna słowa może je po nas powtórzyć na różne sposoby (głośno/cicho, grubym/cienkim głosem itp.).
  • jeśli ćwiczymy nazwy zwierząt a dziecko jeszcze dobrze ich nie zna, pokazujemy kartę i nazywamy zwierzę a następnie mówimy np. „Act like a cat” –  uczący się ma za zadanie naśladowanie kota.
  • jeśli już zna słowa, najprostsze to losowanie czy też odkrywanie i nazywanie rysunków.
  • jeśli mamy oddzielne karty z napisami dziecko może przyporządkować napisy do kart obrazkowych. I odwrotnie – układanie kart pod napisami w jak najkrótszym czasie.
  • innym zadaniem dla dzieci już piszących jest poproszenie dziecka, by zapamiętało wyłożone obrazki, następnie zebranie kart. Dziecko musi wypisać jak najwięcej wyrazów, oznaczających zapamiętane słowa.
  • jeśli mamy dwa zestawy kart lub karty i napisy można zagrać w memory.
  • kolejna zabawa to znikająca karta – wykładamy karty (mogą być różne lub z danego tematu), dziecko stara się je zapamiętać. Następnie prosimy, by zamknęło oczy i zabieramy jedną kartę. Ja zwykle utrudniam zadanie i zmieniam kolejność kart. Uczeń odgaduje, której karty brakuje.
  • można też pokazać fragment karty i również poprosić o jej odgadnięcie.
  • inny pomysł na zabawę w domu to pochowanie kart w różnych miejscach – dziecko szuka (przy okazji można pobawić się w ciepło zimno i mówić hot, warm, cold). Jeśli dziecko ma większy zasób słownictwa może powiedzieć, gdzie znalazło kartę.

Kartami może bawić się rodzeństwo – starsze pomagać młodszemu opanować słownictwo.

Bardzo dobrym pomysłem jest by dziecko do każdego rozdziału w książce zrobiło własne flashcards. Ważne by były atrakcyjne, fajnie jest dać dziecku różne materiały np. gazety, kolorowe flamastry, brokat. W czasie samego przygotowania dziecko dużo zapamięta. Gotowe rysunki powinny przyciągać wzrok. Później oczywiście można je wykorzystywać w zabawach.

Karty są też do kupienia (już je polecałam) lub też można znaleźć darmowe w internecie i je wydrukować. Oto przykłady:

Bardzo fajne rysunki są na kartach ze strony:

Uważam, że flashcards są bardzo przydatne w nauce, szczególnie młodszych dzieci i zachęcam do ich używania również w domu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s