Pamięć

Z procesem uczenia się związana jest pamięć. Często mówi się, że osoba, która ma dobrą pamięć łatwo się uczy. Jaką rolę odgrywa pamięć w przypadku uczenia się języka obcego? Oczywiście jest istotna. Bez przechowywania słów, struktur, zasad gramatycznych uczeń nigdy nie osiągnie wyższego poziomu niż podstawowy.

W obrębie systemu pamiętania i przypominania sobie informacji istnieją trzy systemy pamięciowe: pamięć sensoryczna, krótkotrwała i długotrwała.

Pamięć sensoryczna – przechowuje ulotne wrażenia związane z bodźcami (obrazy, dźwięki, zapachy). Jeśli zamkniemy oczy jeszcze przez krótką chwilę będziemy „widzieli”, to na co przed chwilą patrzyliśmy. Podobnie z dźwiękami , ostatni dźwięk będzie rozbrzmiewał w naszej głowie. Chwila ta jest bardzo krótka, trwa tylko jedna lub dwie sekundy.

Pamięć krótkotrwała zawiera wspomnienia o tym co było przed chwilą. Jeśli informacji nie poświęcimy uwagi, utrzyma się tylko przez około 20 sekund.

Pamięć długotrwała przechowuje informację, którą możemy wydobyć w każdym momencie. Znajdują się tu doświadczenia, zdarzenia, emocje, słowa, kategorie itp Zostały one przeniesione z pamięci sensorycznej i krótkotrwałej i stanowią całokształt wiedzy o świecie danej osoby. Zapamiętywanie odbywa się m.in. poprzez kategoryzowanie, grupowanie, szukanie podobnych znaczeń. Co ciekawe badacze odkryli, że w przypadku listy wyrazów starsze dzieci zapamiętają ją lepiej niż młodsze. Częściej grupują one słowa lub też dobierają je w pary. Młodsze dzieci stosują głównie strategię powtarzania wyrazów. Kiedy nauczy się młodsze dzieci szukać sposobów organizowania elementów, będą zapamiętywać równie dobrze jak ich starsi koledzy.

Jeśli poprosimy dziecko o nauczenie się słówek z angielskiego i zaraz po odpytamy je, wynik będzie satysfakcjonujący. Gorzej wypadnie, gdy zapytamy je po kilku godzinach, czy też następnego dnia. Rodzic może zareagować złością i niezadowoleniem – przecież sprawdził i dziecko opanowało materiał. Zapominanie dotyczy nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedzi udzielił ponad 100 lat temu Ebbinghaus. Z jego badań (krzywa zapominania) wyniknęło, że po 20 minutach pozostanie zapamiętane 58% materiału, po godzinie nie więcej niż 44%, po jednym dniu 34%, natomiast po 6 dniach pozostaje 25%. Na zawsze zapamiętamy 20% materiału. Badania uczonego dotyczyły zapamiętywania materiału nielogicznego, ale rzeczy sensowne podobnie nam umykają. Częściowe zapominanie wyuczonego materiału jest naturalne, więc nie powinno martwić rodzica. Wniosek jest następujący, że w pierwszych dniach od nauczenia się materiału potrzebne są częste powtórki.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s