Pamięć dziecka

Dzieci początkowo uczą się mechanicznie, powtarzają póki nie zapamiętają. W dużej mierze wynika to z braku strategii uczenia się, które nabędą z czasem. Często uczą się nie rozumiejąc materiału. Młodsi uczniowie łatwiej zapamiętują, gdy angażują różne zmysły (jak dotyk, słuch, wzrok, ruch, węch, smak). Jak już pisałam kilka razy w nauce pomaga też zainteresowanie tematem. Dopiero stopniowo zaczynają dominować procesy zapamiętywania dowolnego, czyli świadomego działania mającego na celu zapamiętanie. Z czasem również dziecko może uczyć się coraz bardziej skomplikowanych zagadnień. Z wiekiem kształtuje się też pamięć logiczna, czyli zapamiętywanie materiału w formie struktur, uwzględniających związki między jego elementami. Rozwijają się też cechy pamięci takie jak pojemność, szybkość i trwałość. Dla dziecka stosunkowo trudne jest przywoływanie już zapamiętanych rzeczy. Dlatego po raz kolejny powtórzę, że w nauce języka istotne jest przypominanie i powtarzanie materiału.

Jak pomagać dzieciom ćwiczyć pamięć?

  • uczyć na pamięć wierszyków, piosenek (nawet jeśli „Pani nie kazała…”, jak to ja miałam w zwyczaju mówić jako dziecko, gdy chciałam się wykręcić od nauki na pamięć, której nie znosiłam)
  • przy nauce wykorzystywać obrazki, gotowe lub też narysowane przez rodzica. Na przykład w trakcie nauki wiersza, można pokazywać rysunki ilustrujące fragmenty, z których zapamiętaniem uczeń ma problem
  • łączyć wyraz z ruchem
  • jeśli dziecko ma problemy z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem, poprosić o powtórzenie instrukcji, jak ma wykonać zadanie
  • zabawa w wyjście do sklepu. Rodzic zaczyna: W sklepie kupuję banany. Dziecko dodaje swoje słowo i powtarza. Dodajemy kolejne artykuły spożywcze (ćwiczenie może być wykonane też po angielsku). Podobne zadanie Ola dostała na urodziny…
  • uczenie się wymyślonego numeru telefonu, pytanie dziecka o numer dwadzieścia minut później, godzinę, dzień itp.
  • pokazanie dziecku obrazka, później zakrycie go – dziecko ma go opisać
  • przeczytanie krótkiego opowiadania, następnie zadanie pytań, by sprawdzić, co zapamiętało
  • kojarzenie słów z innymi słowami, układanie śmiesznych zdań
  • powtórzenie kilka razy ciągu wyrazów, dziecko ma powtórzyć, jeśli nie może zmniejszamy ich ilość i stopniowo dodajemy nowe
  • prosimy dziecko o wyobrażanie sobie, tego czego się uczy. Początkowo opisywanie, tak by dziecko łatwiej „zobaczyło” słowo czy też zwrot.
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s