Porównanie podręczników do klas 1-3

W dzisiejszym poście opiszę moje doświadczenia związane z podręcznikami: „New Sparks” wydawnictwa Oxford oraz „Footprints” wydawnictwa Pearson Longman. Pierwsza książka jest  już dość długo na rynku, aktualna edycja ma dopisek „Plus”, druga książka jest dostępna od około dwóch lat.

 

„New Sparks” (Oxford) „Footprints” (Pearson Longman)
Wizualnie książka się dzieciom podoba. Wizualnie książka się dzieciom podoba.
Troszkę mało materiału jak na rok nauki (jedna część – rok), szczególnie Starter (brak podręcznika i zeszytu ćwiczeń). Książka powinna starczyć na rok nauki (oczywiście zależy to od pracy i poziomu klasy/grupy).
Podstawowe słownictwo – niewielki zakres. Więcej słów do opanowania, chociaż część według mnie na tym poziomie nauczanie niekoniecznie potrzebna (jak tortoise, play the recorder).
Niektóre zadania były trudne do zrozumienia dla dzieci. Niektóre zadania były trudne do zrozumienia dla dzieci.
Naklejki na koniec każdego rozdziału. Z tyłu książki płyta cd do użytku przez dzieci w domu. Naklejki – na końcu książki, nie w każdej części. Karty do gry czy też wypełniania na końcu książki płyta cd-rom dla dzieci oraz dodatkowe materiały do kserowania dla nauczyciela. Płyta dvd z krótkimi filmikami dla nauczyciela.
Historyjki – proste dialogi, niewielka ilość bohaterów, co umożliwia czytanie z podziałem na role. Nagrania wyraźne, jak dla mnie z ograniczoną ilością dodatkowych efektów dźwiękowych oraz zniekształceń głosów. Historyjki – dialogi trochę bardziej skomplikowane, więcej bohaterów, nie każdy ma imię co utrudnia podział wśród dzieci i czytanie. Nagrania nie zawsze wyraźne, z dużą ilością efektów dźwiękowych, okrzyków (co u niektórych dzieci wywołuje śmiech i chęć przedrzeźniania).
Piosenki proste, melodyjne. Piosenki melodyjne, czasem trudne do zaśpiewania – wymagają więcej ćwiczeń (m.in. ze względu na tempo), choć jedno z dzieci zwróciło uwagę, że melodie są podobne do siebie.

 

Podsumowując, obydwa podręczniki mają swoje zalety. „New Sparks” jest bardzo dobrze napisany pod względem metodycznym, konsultowany m.in. przez polską, bardzo doświadczoną autorkę panią Magdalenę Szpotowicz, na której wykładzie miałam przyjemność być w listopadzie https://agatarybus.pl/2011/12/07/konferencja-raport-ellie/ .  Jednak byłoby super gdyby zawierał więcej materiału, na wyższym poziomie. Z kolei „Footprints” ma sporo materiału, choć nie zawsze odpowiada mi jego ujęcie, zawiera też więcej materiałów dodatkowych.

W tym roku szkolnym, po konsultacjach nauczyciele angielskiego w naszej szkole zdecydowali się na zmianę książki, na najnowszą publikacje wydawnictwa „Pearson Longman” – „Our Discovery Island”. Po więcej informacji na temat książki odsyłam na stronę wydawnictwa: http://www.pearson.pl/angielski/katalog-sklep/szkoly-podstawowe-klasy-1-3/our-discovery-island.html . Zaletą tej książki są dwa rodzaje książek dla dzieci w pierwszej klasie, z szybszą opcją pisania dla dzieci 7 –letnich i wolniejszą dla dzieci 6-letnich. Kurs ten jest nowoczesny, zawiera między innymi dostęp do specjalnej strony internetowej dla dzieci. Jednak tak naprawdę opinię o książce można mieć dopiero po korzystaniu z niej w klasie szkolnej, także zobaczymy jak sprawdzi się ten podręcznik.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s