Rutyna na zajęciach z angielskiego

Jest szczególnie ważna w przypadku młodszych dzieci oraz dzieci z problemami takimi jak zespół Aspergera, ADHD. Dzieci lubią rutynę, daje im ona poczucie bezpieczeństwa. Jeśli często powtarzamy jakiś zwrot dzieci lepiej go zapamiętują (umieją na niego zareagować, udzielić odpowiedzi itp.). Dzięki temu czują, że już coś potrafią. Niezależnie od wieku, jeśli coś nam wychodzi, bardziej lubimy to robić. W ten sposób zapewniamy dzieciom małe sukcesy. Wszystko jednak powinno być dostosowane do wieku uczniów.

Zwykle zajęcia zaczynamy od przywitania się (może być to zwykle Hello, Good morning, czy też wierszyk, piosenka powitalna). Jest to wprowadzenie w zajęcia, oswojenie się że teraz będzie język angielski (przestawienie się na inny język). Z reguły też na zajęciach w klasie, grupie sprawdzamy listę (małym dzieciom chwile zajmuje nauczenie się odpowiadania po angielsku, nawet po dłuższym czasie zdarzają się pomyłki czy też zapominanie; trzeba być cierpliwym w przypadku maluchów). Od czasu do czasu można zmienić sposób odpowiadania np. każda wyczytana osoba ma podać słowo z określonej kategorii np. jedzenie. Można również krótko powiedzieć, co będziemy robić w czasie lekcji.

Jeśli była zadana praca domowa dobrze jest sprawdzić ją na początku zajęć, przeprowadzić rozgrzewkę (warmer) np. ćwiczenie utrwalające, grę czy też zadać kilka pytań. Z maluchami utrwalam słownictwo przy pomocy flashcards. W czasie zajęć można również powtarzać gry, zabawy które już kiedyś wykorzystywaliśmy i które podobały się uczniom. Dzięki temu tylko przypominamy zasady a pracujemy w oparciu o inne słownictwo, zwroty.

Część nauczycieli w pracy z małymi dziećmi wykorzystuje pacynki. Często są one dołączone do zestawu nauczycielskiego. Z mojego doświadczenia wynika, ze maskotka najlepiej sprawdza się z dziećmi w wieku przedszkolnym, tak do 5 lat. Jeśli pacynka nie jest powiązana z kursem można nadać jej imię, przedstawić na początku. Można to wykorzystać przy pytaniu dzieci o imię. Maskotka może też witać i żegnać się z dziećmi na każdych zajęciach. Są dzieci które wtedy ja przytulają, jednak zdarza się że niektóre ją szarpią. Trzeba wtedy stanowczo zwrócić uwagę, jeśli to nie poskutkuje wyłączyć na chwile zabawkę z zajęć (z odpowiednim komentarzem, np. że jest jej przykro i się obraziła). Używanie maskotki powinniśmy dostosować do dojrzałości grupy. Dodam jeszcze, że nie każdemu nauczycielowi odpowiada taka forma prowadzenia zajęć. Wydaje mi się, że prowadzać zajęcia powinniśmy czuć się komfortowo, więc nie ma sensu stosować jej na siłę. Na pewno fajnie jest gdy nauczyciel ma zacięcie teatralne. Pacynka może zadawać pytania, można określać w jakim jest kolorze, może mówić o swoich uczuciach, co lubi i w ten sposób skłaniać dzieci do wypowiedzi. Z dziećmi w młodszym  wieku szkolnym można przynieść bohatera książki co jakiś czas i wykorzystać w konkretnych zabawach – np. chować w ciepło-zimno, określać położenie (w, nad, pod itp.).  Poniżej znajdują się zdjęcia zabawek dołączonych do zestawu nauczyciela (Treetops, New Sparks). Ludziki mają „dziurę” z tyłu w głowie gdzie można włożyć palce, natomiast smok jest mały i nakłada się go na palec. Gdy w czasie studiów uczyłam angielskiego w przedszkolu miałam własną pacynkę, pelikana nakładanego na rękę. Niestety teraz nie mam możliwości odszukania go (był już on dość mocno sfatygowany, gdyż dzieci bardzo go lubiły).

treetops

NewSparks

Przed końcem zajęć warto by uczniowie powiedzieli, czego nauczyli się w czasie lekcji. Są w stanie to zrobić także dzieci z młodszych klas. One po prostu przytoczą w co się bawiliśmy, jakie ćwiczenia robiliśmy. Dobrze jest gdy nauczyciel podsumuje zajęcia, pochwali pracę uczniów. Na ogół pod koniec lekcji zadaje się pracę domową. Starajmy się zdążyć z zaplanowanymi aktywnościami do dzwonka a jeśli zostanie nam chwila można przypomnieć piosenkę, czy też wiersz.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s