Walentynkowe love albo i nie

Zbliżają się Walentynki. Wiele osób krytykuje to święto, że niepolskie, komercyjne, jak się kocha to się kocha codziennie itp. Ja spojrzę na nie punktu widzenia nauczania angielskiego. Z dziećmi z klas 1-3 robiłam zajęcia o Walentynkach chyba tylko raz w ramach lekcji z KN. Powiem szczerze, nie do końca podszedł mi ten temat a jeszcze doszło to marudzenie chłopców: O, nie, Walentynki! Ble!, Serduszka! Ble! itp. Przecież nie będę męczyć ich i siebie przy okazji. Myślę, że jako element kultury krajów anglojęzycznych takie zajęcia lepiej sprawdzają się u starszych uczniów. Mamy tu większe pole manewru, w stylu tekst o Walentynkach, filmik, czy też dyskusja. Oczywiście każdy nauczyciel sam podejmuje decyzję, czy chce realizować ten temat czy nie. Choć z racji, że Walentynki przypadają tuż przed feriami m.in. województwa mazowieckiego, może warto sobie i uczniom zafundować taki rodzaj odskoczni.

W związku z tym, poniżej znajdziecie trochę ciekawych linków do wykorzystania w ramach walentynkowych zajęć.

Dla trochę starszych uczniów:

Krótki tekst o historii Walentynek, czyli jak to się zaczęło http://www.bbc.co.uk/newsround/16945378.

Listening – Valentine’s Day Gift Hints, trzeba wysłuchać wypowiedzi na temat prezentów walentynkowych i wybrać pasujący obrazek http://www.elllo.org/02LGPages/23-LG-Vday.htm.

Uzupełnianie zdań dotyczących tego święta http://www.learnenglishfeelgood.com/vocabulary/holidays_valentines1.html.

Różne ćwiczenia oraz propozycje piosenek http://www.esolcourses.com/topics/valentines-day.html.

Podoba mi się też ta infografika z idiomami, ich nauka może być całkiem ciekawą odmianą od słówek.

ESL-VdayScene-02

Oto link do infografiki – http://www.esl-library.com/blog/infographic-for-valentines-day-love-idioms/, można ją sobie zapisać i wydrukować.

Wymyśliłam też adaptację ćwiczenia, które miałam kiedyś na studiach, na zajęciach z cyklu psychologia i coś tam dalej (nie pamiętam, zresztą nieważne). W każdym razie wszystkim uczestnikom się podobało, więc można spróbować wykorzystać je na lekcji w klasie. Robocza nazwa to Everybody is nice 🙂 Najpierw proponuję powtórzyć przymiotniki, służące do opisywania ludzi (ich wyglądu, charakteru), ale tylko te pozytywne. Następnie każdy uczeń ma przyczepić sobie do pleców karteczkę. Wszyscy piszą wszystkim na plecach jedno słowo określające daną osobę (najlepiej, by określenia się nie powtarzały). Później odczytujemy to, co znalazło się na naszej karteczce. Myślę, że miło jest dowiedzieć się, co sądzą o nas inni. Szczególnie, że określenia mają mieć tylko pozytywny wydźwięk. Wpisuje się to więc w ramy naszego święta.

Walentynki kojarzą się większości osób z zakochanymi parami a przyszło mi do głowy, że można udowodnić uczniom, że wcale tak nie musi być. Tym razem proponuję wypowiedź pisemną. Niech napiszą o czymś, co uwielbiają, kochają, bez czego nie mogą żyć. Oczywiście mogą to być ludzie (przyjaciel, członek rodziny) czy zwierzęta ale tematem może też być hobby, ulubione jedzenie a nawet przedmiot. Pozostawiłabym im dowolność. Wydaje mi się, że takie prace mogą być ciekawe. Zaletą jest też to, że dzieci samodzielnie wybierają to, o czym będą pisać. Jest to dość rzadkie i pożyteczne doświadczenie, choć pewnie chwilę im zajmie zanim wymyślą o czym chcą pisać.

Widzicie, ze starszymi jest jakoś łatwiej…

I propozycje dla młodszych: 

Zakładki do książek http://www.teacherspayteachers.com/Product/Valentines-Day-Bookmarks-A-Fun-Freebie-1057887. Choć tutaj mało jest roboty, ale ostatnio strasznie lubię sowy i zwyczajnie mi się podobają. Gdybyście woleli zakładki z większym nakładem pracy (zarówno Waszym, jak i uczniów), to odsyłam na stronę DLTK’s – http://www.dltk-cards.com/bookmarks/.

Przykładowe Bingo http://www.teacherspayteachers.com/Product/Valentines-Day-Bingo-Game-Fun-486792.

Memory – ja korzystałam z colors practice, czyli serduszek w różnych kolorach, znów stronka DLTK’s http://www.dltk-cards.com/memory/memory2.asp

Sudoku, układamy litery składające się na wyraz LOVE 🙂 (to najprostsza wersja, poza nią mamy też trudniejsze) http://www.activityvillage.co.uk/valentine-word-sudoku-easy.

Ciekawe pomysły na zajęcia z młodszymi uczniami możecie również znaleźć na blogu hummingbirdels a konkretnie pod tym linkiem http://hummingbirdels.blogspot.com/2014/01/valentines-day-ideas.html. Szczególnie podoba mi się zabawa ruchowa bazująca na moimi Skeletonie.

To jak, teraz trzeba zdecydować – obchodzicie te Walentynki, czy nie?

Advertisements

5 thoughts on “Walentynkowe love albo i nie

  1. Mam pytanie – w której klasie robiłaś tę lekcję, o której piszesz? Zastanawiam się, czy robić taką lekcję w III klasie SP. Myślę, że młodsi uczniowie niekoniecznie muszą uczyć się o serduszkach, ale to też dobry moment, aby poznali słownictwo typu: sweets, rose, flower, chocolate, presents itd. Może to być też dobra okazja do powtórzenia kolorów (np. na przykładzie kwiatków).
    Dzięki za wszystkie linki, na pewno się przydadzą. Ja dzisiaj trafiłam na taką piosenkę:
    http://supersimplelearning.com/valentines/

    1. To taka luźna zbieranina linków do własnego użycia. Korzystałam z memory serduszkowego, chyba z 6 – latkami w drugiej klasie, tak mi się wydaje. Szczerze mówiąc, nie pamiętam co jeszcze z nimi robiłam, to było kilka lat temu. Ale jak napisałam średnio mi się podobały te zajęcia a chłopcy ledwo usłyszeli Walentynki to marudzili i stwierdzili jeszcze, że to dla dziewczyn 😛 Ale to były zajęcia z KN, na które chodziło niewiele osób, więc wydaje mi się, że nie ma co generalizować, że dzieci nie lubią tego tematu. Jak sobie to przypomniałam to doszłam do wniosku, że może warto poszperać trochę za fajnymi linkami.
      Wracając do Twojego pytania, też ostatnio pisałam konspekt zajęć walentynkowych, właśnie dla 3-klasistów. Założyłam, że będę uczyć następującego słownictwa: heart, flower, chocolate, cupid, Valentine’s Day card oraz zwrotów takich jak Happy Valentine’s Day, Be mine. Twoje słownictwo też jest ok, jasne że nie trzeba się trzymać serduszek i love 😉
      Na piosenkę też trafiłam, to jedyna do czegoś się nadająca dla młodszych dzieci w tym temacie. Bo tak to według mnie posucha. Ale generalnie wszystkie piosenki Super Simple Songs są fajne 🙂

  2. Lekcja, która zawsze mi się udaje w okolicach walnetynek, to lekcja o przyjaźni. Powtarzam przymiotniki określające ludzi. Następnie każdemu uczniowi przyczepiam serduszko na plecach (w razie obawy o ukłucie każdy może serduszko położyć na swoim stoliku i je podpisać). Wszyscy chodzą po sali i wpisują na serduszka kolegów i koleżanek: You are nice! You are great! You are beautiful. ITP. Poziom wpisów zależy od poziomu grupy.
    Zasada jest taka, że dokonujemy wpisów komu chcemy (nie ma nakazu wpisywania wszsystkim) i – że wpisujemy tylko prawdę 😉 Jeszcze się nie zdarzyło, że ktoś został bez wpisu. Każdy jakiegoś kolegę w klasie ma.
    Te serduszka każdy potem zabiera dla siebie i dla siebie odczytuję. A ja im mówię, że jak będą mieli trudny dzień i poczucie, że nikt ich nie lubi, niech wyjmą sobie to serduszko i przeczytają, a na pewno poprawi im się humor.
    Lekcja nadaje się także na lekcję wychowawczą – wtedy po polsku. Albo na lekcję zastępczą.

    1. Bardzo podoba mi się Twoja lekcja. Fajnie, bo nie przymuszasz żeby każdy pisał każdemu. W sumie nie pomyślałam, że tak to może wyjść i że może to spowodować niezadowolenie uczniów i niechęć do tego ćwiczenia.Zawsze w zabawie może wziąć udział również nauczyciel i on wpisać coś miłego na serduszku. Podoba mi się też końcówka zajęć – zaznaczenie że serduszko może im się przydać, gdy jest im smutno. Jeśli chodzi o przypinanie i problem z ewentualnym ukłuciem, to ja stosuję na lekcjach taśmę i nią przyczepiam coś dzieciom. Czasem gdy są to mniejsze karteczki używam kolorowego papieru samoprzylepnego (takiego szkolnego). Zdarzało mi się też rozdawać karteczki samoprzylepne post it, dzieci coś na nich np. rysowały a później przyczepialiśmy je do tablicy (były wykorzystywane do kategoryzowania) jeszcze później mogły je przyczepić w zeszycie (tylko tutaj niestety różnie bywa z trzymaniem się takich karteczek). Młodszym bardzo się takie zadanie podobało.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s