O ocenianiu kształtującym

Wielkimi krokami zbliża się koniec roku szkolnego, czyli niedługo trzeba będzie wystawiać oceny końcowe. Ciekawa jestem czy oprócz oceny sumującej (czyli stopni) stosujecie na swoich lekcjach elementy oceny kształtującej? Wydaje mi się, że jest to aktualny temat ale jakoś nie zdążyłam go jeszcze poruszyć na blogu.

Gdyby ktoś nie wiedział, co to takiego napiszę trochę o niej. Wydaje mi się, że coraz częściej zwraca się uwagę na wykorzystywanie jej w czasie lekcji, ale nie zawsze wiemy, że tak się właśnie ona nazywa. W skrócie: ocena kształtująca służy uczniowi, by uświadomił sobie, co robi: źle, dobrze i jak ma poprawić swoją pracę. Na stronie http://www.ceo.org.pl znajdziemy wiele informacji dotyczących oceny kształtującej. Wybrałam stamtąd punkty, które są ważne, podam też linki, by osoby zainteresowane mogły doczytać więcej.

Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące wykorzystuje następujące elementy:

  • określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia
  • ustala wraz z uczniem kryteria oceniania
  • stosuje efektywną informację zwrotną
  • rozróżnia funkcje oceny kształtującej i sumującej
  • buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicami
  • potrafi formułować pytania kluczowe
  • potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcje
  • wprowadza samoocenę i ocenę kształtującą

Rozbudowaną treść punktów znajdziecie tutaj.

 A oto strategie oceniania kształtującego:

  • określanie i wyjaśnianie uczniom celów ucznia się i kryteriów sukcesu.
  • organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą
  • udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów
  • umożliwianie uczniom, by wzajemnie korzystali ze swojej wiedzy i umiejętności
  • wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się

Więcej informacji tutaj.

Na stronie CEO poza wiadomościami czym jest ocenianie kształtujące znajdziemy także wiele praktycznych informacji, np. dobre praktyki czy też scenariusze lekcji. Zachęcam więc do jej odwiedzenia.

iStock_000012615463XSmall

Na tym kończę ten wpis. Wiem że to tylko wymienione punkty, w sumie powtórzone za stroną CEO, ale takie było moje zamierzenie. Następnym razem pokażę Wam, w jaki sposób wykorzystałam elementy oceniania kształtującego na lekcji z 1 klasą.

 

 

 

Advertisements

One thought on “O ocenianiu kształtującym

  1. Będę czekała na ten kolejny wpis, bo jestem go ciekawa 🙂 Świetną pozycją książkową jest „Ocenianie kształtujące w praktyce” aut. Danuta Sterna. Polskie warunki, polska autorka – realne do wykorzystania i stosowania na co dzień. Ja stosuję 🙂 Więcej pracy czasem, ale efekty widać. Czekam zatem na kolejny post o tej tematyce.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s